Oblężenie Twierdzy Koźle - strona główna
Witamy na stronie poświeconej wydarzeniom z okresu obecności Wielkiej Armii Napoleona na terenach dawnej śląskiej prowincji pruskiej, w tym oblężenia Twierdzy Kozielskiej oraz historii dawnego kozielskiego grodu. Twierdza Kozielska należała do systemu obronnego ośmiu twierdz pruskich. W naszym mieście zachowało się wiele elementów dawnych fortyfikacji oraz unikatowa pod względem sztuki inżynierskiej wieża obronna z przełomu XVIII i XIX
Historia obrazu

Obraz "Oblężenie Koźla" przedstawia sztab wojsk oblężniczych Wielkiej Armii na wzgórzach między Większycami a Reńską Wsią. Kopia malowidła znajduje się w Koźlu (Baszta), oryginał natomiast w monachijskiej Neue Pinakothek. Omówienie obrazu i jego reprodukcję zamieścił prof. R. Hamann w swym dziele pt. Gechichte der Kunst, Berlin 1932, s. 763-764. Kobell malował na zamówienie marszałka A. Berthiera. Na wystawie zorganizowanej jeszcze w czasach napoleońskich w Monachium Wilhelm von Kobell wystawiał m.in. obrazy przedstawiające zajęcie przez Francuzów Ulm i Braunau, zajęcie Monachium, oblężenie Wrocławia, kapitulację Brzegu oraz inne.

Oblężenie Koźla namalowane zostało w 1808 roku i nabyte przez księcia Ludwiga od samego malarza. Jest malowidłem olejnym na płótnie o wymiarach 205x304 cm. Fotografia dzieła dostępna jest również na stronie Neue Pinakothek

Oblężenie Koźla
„Oblężenie Koźla” Wilhelm von Kobell – Sztab genenerała Clemensa von Raglowicha obserwujący 10 kwietnia 1807 starcie wojsk pruskich z jednostkami bawarsko – francuskimi u podnóża wzgórz między Reńską Wsią a Większycami. Oryginał obrazu znajduje się w Neue Pinakothek w Monachium.


Malarstwo Wilhelma von Kobella (1766 - 1853) wyróżnia się powściągliwą klasycystyczną oceną, precyzją obserwacji natury i dbałością o szczegóły. Artysta często umieszczał linię prostą horyzontu bardzo nisko, uzyskując w ten sposób wielkie monochromatyczne powierzchnie odznaczające się ograniczoną ilością kolorów. Wiele prac Kobella „skąpanych” jest w lekkiej mgiełce, która nadaje szczegółowym obrazom odrębnego znaczenia. Malarz wraz z innymi klasycystycznymi artystami miał niebagatelny wpływ na wygląd Monachium, nadając mu image charakteryzujący się precyzją oraz nową atmosferę oświecenia.